Consensuem amb el MAPA mesures per millorar l’exportació d’oví i boví viu des del port de Tarragona

A la reunió s’ha acordat que l’organització traslladarà als responsables del port català la necessitat d’agilitzar les exportacions, afegint un moll de càrrega per al bestiar viu, i corrals. D’aquesta manera es podria augmentar el seu transport marítim a dos vaixells diaris, en comptes d’un cada dos dies, com succeeix actualment.

L’entitat agrària ha plantejat al Ministerio de Agricultura la conveniència d’una certificació i revisió periòdica del condicionament dels vaixells que transporten aquests animals. Ampliar els molls de càrrega per facilitar les maniobres de transport i instal·lar corrals amb llits de palla durant la descàrrega, són algunes de les mesures  proposades per a condicionar els ports en benefici del benestar dels animals.

El president i representant de la sectorial del boví de carn de Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya, Joan Carles Massot, i el representant de la sectorial de farratges de JARC i COAG, Robert Jaimejuan, s’han reunit amb Valentín Almansa, director de Sanitat Animal de la Producción Agraria del MAPA, per proposar que s’agilitzin i es millorin les condicions de transport marítim i recepció de bestiar viu del Port de Tarragona per equiparar-lo amb el de Cartagena.

El 2020 L’Estat Espanyol va exportar uns 195.000 caps de boví nascuts i criats al nostre país, amb destinació al mercat àrab i mitjà Orient, a través de transport marítim principalment, que van partir des dels ports de Cartagena i Tarragona, gairebé en la seva totalitat. L’entitat considera que és necessari invertir en el condicionament d’ambdues infraestructures i equilibrar el volum de moviments de manera equitativa entre les dues ciutats.

Segons l’organització, caldria equiparar també el funcionament d’ambdues instal·lacions portuàries en igualtat de condicions, per exemple, pel que fa als horaris. Aquestes mesures redundarien igualment en el benestar animal, facilitant la recepció i maneig del bestiar.

Entre les reformes portuàries, l’entitat proposa, ampliar els molls de càrrega i instal·lar corrals més adequats per a acollir els animals durant la seva descàrrega i espera.

JARC afirma que els estudis, com el recentment realitzat per l’IRTA, per a condicionar els recintes dins del vaixell (basat en la instal·lació de millores tecnològiques i de maneig que augmenten la comoditat dels animals), són la millor referència per a les reformes.

Per tal de garantir el benestar animal i la bioseguretat dels vaixells, s’hauria d’establir un certificat que vetlli pel compliment dels requisits del país importador, i perquè les condicions de viatge siguin correctes. Posteriorment tècnics d’empreses de certificació privades (similar al sistema Welfare o l’ITV), haurien de controlar periòdicament l’estat de les instal·lacions.

Amb l’objectiu de reduir el temps d’espera dels animals dins del transport terrestre, que els desplaça fins al punt de descàrrega en el port, l’entitat sol·licita que s’estudiï la possibilitat que la documentació del dels caps de ramat boví i oví se certifiqui en el moment de càrrega dels animals, en l’explotació d’origen, en comptes de en les instal·lacions portuàries.

Categories