JARC valora positivament l’activació de l’emmagatzematge privat de l’oli d’oliva

JARC veu positiu l’anunci que el Comissari europeu d’Agricultura, Phil Hogan, va fer ahir al Consell de Ministres de la UE, sobre l’activació de l’emmagatzematge privat de l’oli d’oliva a Espanya, una de les mesures reclamades pel sector. Malgrat el positiu de la notícia, Lluis Gaya, cap sectorial de l’Olivera de JARC, recorda que aquesta només és una de les reivindicacions i haurem de continuar reclamant al Govern espanyol i autonòmic per revertir aquesta crisi.

S’ha de tenir en compte que la Comissió Europea encara ha de definir les quantitats, temps i pressupost comunitari associat per acabar de valorar si aquesta mesura tindrà incidència en el mercat i reactivarà uns preus anormalment baixos.

L’entitat agrària catalana ha reclamat a través de COAG, Coordinadora de Organizaciones de Agricultores y Ganaderos, que el Govern espanyol ha d’avançar en eines per a l’autoregulació del sector, l’actualització dels preus de desencadenament de l’emmagatzematge privat, la penalització de la venda a pèrdues i la vigilància de la qualitat i traçabilitat del producte.

L’activació de l’emmagatzematge privat respon a una de les principals reivindicacions del sector olivarer espanyol per a solucionar la greu crisi de preus, que en l’últim any ha suposat més de 1.000 milions de pèrdues per als olivarers. Arriba després de tres multitudinàries manifestacions a Jaén, Sevilla i Madrid, i l’esforç i esperit reivindicatiu del conjunt del sector olivarer.

No obstant això, JARC, a través de COAG, insta al Govern espanyol que continuï avançant en qüestions de caràcter estructural que garanteixin una estabilitat de preus i rendes als productors i el futur de l’olivar tradicional:

  • Revisió completa del sistema d’emmagatzematge privat, amb actualització immediata dels preus de desencadenament que tinguin en compte els costos de producció.
  • Establiment de normes d’autoregulació del mercat amb caràcter obligatori per a tot el sector.
  • Perseguir les actuacions que provoquen una banalització de l’oli d’oliva i la seva utilització com a producte reclam. Promoure un millor coneixement de les qualitats de l’oli d’oliva per part del consumidor.
  • Legislar de manera clara i contundent per a acabar amb la venda a pèrdues. Perseguir actuacions que vulnerin les normes de competència i millorar la transparència en la formació de preus de l’oli.
  • Assegurar per part de les administracions la traçabilitat i la qualitat del producte oferta pels productors amb una nova norma qualitat que preservi el prestigi de l’oli d’oliva espanyol en l’àmbit mundial.
  • Mesures de suport per a l’olivar tradicional, el paper socioeconòmic del qual, ambiental i paisatgístic és fonamental per al manteniment dels nostres pobles.

Categories