Boscada, Millor Poma Golden: les pomes que fan de lo quotidià una cosa extraordinària.
Al mig del bosc, a Bellaguarda, la família Baró ha convertit la seva poma en un projecte amb identitat pròpia. Boscada, la Millor Poma Golden 2025, neix de la voluntat de preservar l’essència d’una empresa familiar de fruita dolça i, alhora, adaptar-la als nous temps, connectant directament amb el consumidor i fent valdre el territori, el producte i la manera de treballar-lo.
Hi ha projectes que neixen de la terra, però també de la mirada de qui sap d’on ve i cap on vol anar. Impulsat per la tercera generació de Baró i Fills, Boscada representa la continuïtat d’un llegat familiar que entén la tradició com una base sòlida des d’on evolucionar. La Montse Baró, juntament amb el seu germà Xavier, lidera avui una empresa que ha sabut adaptar-se als canvis del sector sense perdre l’essència iniciada pel seu avi: “No fem els productes que feia ell, ni treballem els mateixos mercats, però mantenim la passió i el compromís amb la terra”, explica.
Aquesta mirada oberta també es tradueix en la manera d’entendre la comercialització. Des de fa sis anys, Baró i Fills forma part del projecte Green Farmers, una aliança amb altres empreses productores d’arreu de l’Estat que treballen diferents cultius. La unió respon a una realitat del mercat: avui cal ser més forts, més coordinats i oferir solucions globals als clients, especialment a les cadenes de distribució.
La marca i projecte Boscada neix perquè detectem que fer una fruita excel·lent ja no és suficient. Cal explicar-la, posar-li nom i construir un relat que connecti amb el consumidor. Les pomes Boscada creixen a Bellaguarda, a les Garrigues Altes, en un entorn on tradicionalment ja es cultivaven pomeres. L’altitud, la influència marina, el microclima i la situació al mig del bosc donen lloc a un fruit amb unes característiques organolèptiques excepcionals: “Són pomes dolces, crocants i amb una pell molt característica”.
Tot i aquest vincle amb el territori, Boscada és un projecte plenament contemporani. Es cultiva amb les tècniques actuals, incorporant tecnologia, sistemes de lluita alternativa contra les plagues i u
na gestió eficient del camp. La sostenibilitat i el respecte pel medi ambient van acompanyats d’un criteri essencial: la rendibilitat, imprescindible perquè el projecte sigui viable i tingui futur. La venda online és una peça clau d’aquesta estratègia. La seva web, boscada.es, els permet arribar directament al consumidor, explicar què hi ha darrere del producte i construir una relació basada en la transparència i el coneixement de l’origen.
En només pocs anys, les pomes Boscada han estat reconegudes en diverses edicions dels Premis de la Millor Poma Golden de JARC. Guardons a la dolçor, el crocant, l’aspecte i, finalment, el Premi Super Gold a la Millor Poma Golden 2025: “Per nosaltres significa un reconeixement a la feina feta, una manera de fer valdre el producte que fem”.
Boscada és un projecte amb recorregut i en ple procés de consolidació, que mira al futur amb idees innovadores com l’obertura de la finca al públic mitjançant una casa rural que esdevindrà un centre d’interpretació de la poma. Un espai pensat perquè el consumidor pugui entendre, viure i sentir les Garrigues Altes i tot el que hi ha darrere dels seus fruits.
Des de JARC, donar a conèixer projectes com aquest és una oportunitat per fer valdre la capacitat d’adaptació de les explotacions familiars, i apropar la realitat agrària a la societat. Com la mateixa Montse ens diu, “les pomes Boscada fan del quotidià una cosa extraordinària i estan esculpides per la natura i plenes de records”.

Entrega del Premi a la Millor Golden. Joan Carles Massot, Montse Baró i Xavier Baró. Fotografia de Jordi Echevarría