L’INKA ARQUES HA PRES LA DECISIÓ DE SEGUIR AMB L’EMPRESA FAMILIAR I HO HA FET IMPLICANT-SE A FONS AMB LA PAGESIA
“Més que incorporar-se, implicar-se!”
Pocs en trobem de joves que decideixen tornar a l’activitat agrària. L’Inka Arques n’és una d’elles. Tot i haver estudiat Educació Social, va decidir incorporar-se el 2016 a l’empresa familiar d’hortícoles, Aldeagro.
No només torna a casa, sinó que ho fa implicant-se a fons amb la pagesia. En aquest sentit aquesta sòcia de JARC forma part del nou col·lectiu “Dones del Món Rural”. A més també treballa amb la nova marca “L’Aldea, l’Horta del Delta”. Una aposta que, aprofitant aquesta zona de reserva de la biosfera i amb col·laboració amb el sector del turisme i la restauració, vol donar un impuls als productes de proximitat.
“Els tractaments en eco són tan efectius que els estan aplicant a altres finques en convencional”.
Aquestes no són les úniques marques que aixopluguen els seus productes. Estan certificats en Global Gap, en Producció Integrada, en Albert Heijn, en Venda de Proximitat i des del passat estiu que ja compten en la certificació en ecològic en 15 hectàrees. Aquesta via, com explica la mateixa Inka, els està donant sorpreses positives i és que veuen com els tractaments en eco són tan efectius que els estan aplicant a altres finques en convencional. De fet, creu que aquesta és la línia que ha de seguir l‘empresa en els propers anys.
L’Aldea (Baix Ebre), on està l’explotació, és una zona propícia pel conreu de les hortícoles. Té un clima favorable perquè, per exemple, es puguin conrear productes com cols, carxofa del Delta, bròquil verd, col picuda o escarola, entre d’altres. En moments de fred generalitzat arreu, allà, gràcies al clima, es pot seguir sent productiu.
Aldeagro treballa amb producte fresc però també amb l’anomenada 4a gamma i destina una part important de la producció a l’exportació. Això permet a l’empresa decidir, en funció del moment, si es destinen els seus productes a un lloc o a un altre, a la 4a gamma o el mercat en fresc. Si el mercat en fresc està fort, explica l’Inka, pot quadruplicar en preu el de la 4a gamma.
L’empresa però sofria fa unes setmanes un fort cop. Estava seriosament afectada per la llevantada Glòria. Els desperfectes que ocasionava eren quantiosos tot i que encara no els han pogut comptabilitzar tots. Però de ben segur que la tradició de la marca (que compta amb tres generacions) i la seva fortalesa productiva i de venda faran que puguin seguir endavant. I més, tenint la sort de comptar al capdavant de l’empresa amb sàvia fresca que es creu i viu el món de la pagesia.