L’organització demana que s’asseguri que arribarà als joves recentment incorporats i als ramaders professionals.
Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC) s’ha reunit avui amb el Secretari d’Agenda Rural del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARPA) per abordar la situació crítica de les explotacions d’oví i cabrum afectades per la sequera i per treballar en un pla d’ajuts específics.
Josep de Ros, ramader i cap sectorial d’oví i cabrum de JARC, destaca que la sequera persistent ha minvat greument les pastures, de les quals depenen especialment les explotacions amb marges econòmics més reduïts. JARC subministrarà dades actualitzades al DARPA per identificar les zones més afectades, que inclouen les comarques centrals i sud de Lleida, el Priorat, la Terra Alta, la Ribera d’Ebre, el Baix Camp, la Conca de Barberà, l’Anoia i el sud de Barcelona. Aquests territoris continuen patint una crisi severa, i les pluges actuals no compensen la manca d’aigua acumulada.
Factors crítics i demandes de JARC
Tot i que els preus de les matèries primeres han experimentat un lleu descens, les dificultats persisteixen. Moltes explotacions de l’Empordà i altres zones han vist incrementades les seves despeses degut a la reducció de les reserves d’aigua subterrània, forçant-les a recórrer a l’aigua de xarxa pública, molt més costosa. A les zones de muntanya com el Prepirineu i Pirineu, la manca de nevades ha deixat els camps sense desgel, limitant els recursos naturals essencials per al bestiar.
JARC sol·licita al DARPA que acceleri la posada en marxa d’un pla d’ajuts que permeti a aquestes explotacions afrontar la situació i mantenir la seva activitat. Sense suport immediat, la continuïtat d’aquestes granges es troba en risc imminent.
Impacte més enllà del bestiar
De Ros ha subratllat també la difícil situació comercial en què es troben productes derivats com la llana i la carn, cosa que agreuja encara més la crisi del sector. La viabilitat econòmica de moltes explotacions és cada cop més delicada, i l’única via de solució passa per un suport institucional efectiu i urgent.