En moltes granges han hagut de sacrificar bestiar pel desorbitat encariment del pinso, l’energia, i el combustible. Ara s’hi suma un nou factor, les conseqüències de la vaga dels transports. Si la indústria deixa de recollir la llet, com han anunciat algunes empreses, serà el toc de gràcia, perdrem la producció lletera catalana en qüestió de mesos.
Una explotació lletera mitjana a Catalunya està perdent 608 € al dia. Aquest és la raó per la qual els ramaders es neguen a signar els contractes que entrarien en vigor l’1 d’abril. El motiu és el que preu que li proposa la indústria en la majoria dels casos està per sota del cost de producció, fet que és il·legal, segons la Llei de la Cadena Alimentària i absolutament insostenible per als ramaders. L’entitat demana que es permeti la recollida de llet sense haver signat el contracte com a mesura excepcional, mentre duri la seva negociació.
Davant l’anunci d’algunes empreses com Lactalis o Danone, de què hauran d’aturar la producció en qüestió d’hores perquè no disposen d’envasos a causa de la vaga dels transportistes, Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya demana al Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC) que posi en marxa algunes de les mesures per garantir la circulació de mercaderies relacionades amb la indústria agroalimentària, que li va traslladar dilluns en una reunió de seguiment: crear un canal de seguiment d’incidències directe i garantir la circulació dels camions amb totes aquelles mercaderies relacionades amb l’alimentació, comptant amb la col·laboració del cos de mossos d’esquadra.
Els ramaders no poden assumir més pèrdues, actualment ja estan perdent 100 € per cada 1.000 litres de llet, segons la sectorial del Boví de llet de JARC. En una explotació eficient cada vaca produeix 32 litres per vaca al dia. Si una explotació mitjana a Catalunya té 191 vaques, perd entre 488,96 i 608 euros al dia, que al mes representa entre 14.668,8 i 18.240 € menys del preu que li costa produir-la. Això sense tenir en compte els costos d’alimentació dels animals de reposició i nounats, que són a l’explotació, però no produeixen.
Per revertir aquesta situació els ramaders haurien de percebre un preu amb un marge suficient per sobre del cost de producció, que fa uns mesos s’havia establert que era de 0,40€/l, però hores d’ara se situa en 0,45€/l. Aquesta última xifra és la que la sectorial de la Llet de JARC considera que hauria de constar com a mínim en els contractes que entrin en vigor al mes d’abril, amb una vigència curta si és necessari, d’entre un i tres mesos, per actualitzar-lo si cal, en funció dels costos de producció més endavant. L’entitat ha demanat al DACC que permeti la recollida de la llet malgrat que no estiguin signats els contractes, com a mesura excepcional i mentre duri la negociació del preu.
L’entitat també reclama al Departament que actualitzi el preu que l’Observatori de preus marca com a referència per la llet, perquè amb la crisi de preus de matèries primeres, de l’energia i el combustible, agreujada pel conflicte bèl·lic a Ucraïna, han quedat totalment desfasats. El Govern, per altra banda, hauria d’establir mesures efectives per garantir que cap contracte se signés per sota d’aquest preu.