A JARC ho diem clar: quan tries un apicultor o apicultora de proximitat, estàs triant molt més que una mel.
Tries
✅ Qualitat i un sabor autèntic
✅ Traçabilitat i un origen clar
✅ Biodiversitat i pol·linització
✅ Respecte pel territori i el nostre paisatge
✅ Un preu just per a qui la produeix
✅ Una economia rural viva i arrelada
Què passa quan tries mel barata produïda fora?
Cada cop que compres una mel molt més econòmica importada, realment… què estàs comprant?
❌ Barreges d’origen incert i poc transparent.
Una de cada dos mels analitzades a la frontera són sospitoses de frau.
❌ Possible adulteració amb xarops o sucres
A la UE, el 80% de la mel que es ven són barreges.
❌ Preus per sota dels costos de producció
Els apicultors catalans cobren 3,37 €/kg, però produir aquesta mel ens costa 5,50 €/kg.
❌ La desaparició d’explotacions apícoles del nostre país
El 2024 van entrar a Espanya més de 35.000 tones de mel importada a un preu mitjà de 1,80 €/kg. La nostra mel, la mel feta aquí, amb cura i respecte, ni tan sols cobreix costos.
El problema és un sistema que afavoreix barreges opaques i destrueix el valor del camp, ofegant els projectes que aposten per fer les coses ben fetes.
El sector apícola de JARC diu PROU
La situació és molt complicada. I per això ens alcem amb claredat i determinació.
Què exigim?
- Més control de la mel que arriba a Catalunya
- Etiquetatge clar i transparent
- Més suport a la venda directa, que apropa apicultor i consumidor
- Compliment real de la Llei de la Cadena Alimentària
- Sancionar aquells que venen per sota dels costos de producció
Fem pedagogia amb cates reivindicatives
La millor manera d’entendre el valor d’una mel autèntica és tastant-la.
Per això, properament farem cates didàctiques i reivindicatives, perquè tothom pugui descobrir els diferents tipus de mels del nostre territori i triar el que és millor per a si mateix i per a tot el país.


Un moviment que creix
Avui mateix ja s’han celebrat les primeres cates reivindicatives conjuntament amb el sector apícola de COAG, donant el tret de sortida a un seguit d’actes que recorreran tot l’Estat per defensar un sector clau per al medi ambient i per al futur del nostre camp.
Els apicultors i apicultores alcen la veu amb un missatge clar: necessitem condicions justes per continuar cuidant les abelles, els paisatges i el territori. Sense un sector apícola viu, no hi ha biodiversitat, no hi ha pol·linització i, en definitiva, no hi ha futur per al nostre entorn rural.
Quan tries mel, tens un paper clau. Tria el teu apicultor o apicultora catalana. Tria mel de qualitat. Tria futur!